Skip to content Skip to footer

Interview Jack Peeters

Samen planten we het zaadje voor de kennis van morgen. De eerste vrouw op Mars zit vanmorgen misschien wel aan jouw ontbijttafel. Een boude uitspraak, maar laat die maar eens even op je inwerken. Want het kan. Als we bij het meisje dat tegenover je een boterham zit te eten, nú het juiste zaadje weten te planten. Het zaadje dat de liefde voor wetenschap en technologie doet groeien.

En dat zaadje planten doen we samen! Met mensen uit het veld: leerkrachten, begeleiders, schoolleiders, colleges van bestuur, bedrijven. Die mensen hebben we geïnterviewd voor onze “Inhoudelijke rapportage W&T onderwijs in Limburg 2015 – 2021”. En dat willen we graag met jullie delen. 

Jack Peeters, projectleider bij het Spark Tech Lab in Weert.

Jack Peeters

Het Spark Tech Lab is een techniekatelier voor kinderen van 4 t/m 16 jaar in het primair en voortgezet onderwijs. We zitten in een gebouw op het oude kazerneterrein in Weert. Uit heel Midden-Limburg komen klassen bij ons op bezoek. 

We hebben hier van alles, van boormachines tot laser cutters. Bij ons leren kinderen weer iets zelf maken. Hebben ze een zaag vast, maken ze tandwielverbindingen, leren ze timmeren. Technieken als figuurzagen of solderen worden tegenwoordig niet meer gegeven tijdens handvaardigheid. Laat kinderen van 6 jaar toch gewoon met een hamer of boor aan de slag gaan. Je zult versteld staan van wat ze allemaal kunnen. 

Laat kinderen gerust met een hamer of boor aan de slag gaan. 

Gelukkig weten scholen ons dankzij het netwerk van STEAM Limburg en voorheen W&T netwerk Midden-Limburg goed te vinden. We hebben voor elk thema en elke leeftijd wel een techniekles of workshop die we kunnen aanbieden. Ben je in de klas bezig met het thema lente, dan kun je kinderen bijvoorbeeld bij ons een leuk vogelhuisje laten bouwen.

We hebben ook een aantal projecten lopen met het regionale bedrijfsleven en de gemeente Weert. Zo hebben we voor ETF Ride Systems een project bedacht waar leerlingen een eigen attractie ontwerpen met de technieken die ze bij ETF gezien hebben. Bij het project Weird Kermis ontwerpen leerlingen een attractie voor de toekomst. Hoe leuk is dat? 

Inmiddels bestaan we acht jaar en zijn we steeds meer vraaggestuurd gaan werken, op basis van wat de scholen aangeven dat nodig is. Dat betekent dat we nu  ook bezig zijn met robotica en leerkrachtcoaching bieden. We moeten immers niet alleen de kinderen, maar ook  de juffen en meesters blijven prikkelen op het gebied van W&T onderwijs. 

Regio: Noord, Midden, Zuid

Mocht u meer willen weten over STEAM Limburg dan kunt u contact opnemen met STEAM Limburg.

Interview Jack Peeters - STEAM Limburg