Skip to content Skip to footer

Young Bright Brain Award

In dit nieuwe project gaan scholen in Zuid-Limburg aan de slag met het thema Mens & Gezondheid. In samenwerking met het voortgezet onderwijs wordt er onderzoekend en ontwerpend geleerd en kennis gedeeld.

Samenwerken om van elkaar te leren

Op middelbare scholen met een technasium predicaat krijgen leerlingen binnen het vak Onderzoek & Ontwerpen de kans om met een team samen voor een echte opdrachtgever aan de slag te gaan. Zelfs op basisscholen is het Onderzoek & Ontwerpen thema erg actueel, zeker binnen het Wetenschap & Technologie programma. Het Technasium Netwerk Limburg wil daarom meer samenwerken om van elkaar te leren, materiaal te ontwikkelen en de overgang naar het voortgezet onderwijs te verbeteren. Een eerste stap hierin is een gezamenlijk project voor de leerlingen van groep 7 en 8.

Samenwerking met Maastricht Universitair Medisch Centrum+

Gezond leven is de missie van het Maastricht UMC+. Als mensen gezond leven, is dat niet alleen prettig voor henzelf, maar dan hoeven ze ook minder snel naar het ziekenhuis. Daarom wil het Maastricht UMC+ gezond leven in Limburg stimuleren.

De vraag van de opdrachtgever is dan ook: “Hoe kunnen we ouders opvoeden, zodat zij elke dag gezond (en lekker) eten en drinken stimuleren in hun gezin?”

Een realistische challenge rondom mens & gezondheid

Leerlingen van groep 7 en 8 gaan ongeveer zes weken lang twee uur per week samen aan de slag met deze casus. Een realistische challenge waar het thema Mens & Gezondheid centraal staat. Op de locatie van de basisschool en het Bernardinus Collega gaan de leerlingen aan de slag met de cyclys van onderzoekend en ontwerpend leren om het thema concreet uit te werken.

Tijdens de regiofinale van de Young Bright Brain Award presenteren de verschillende teams hun bedachte oplossingen. Wie presenteert de beste oplossing en wint de prijs?

Eet goed! Voel goed!

Regio

Zuid

Meer weten? Neem gerust contact op met:

Bart Alofs

Actie is reactie.

Wetenschappelijk gezien stop je ergens energie in en komt die er ook weer uit. Dat zien wij ook.
We verbinden het basisonderwijs om aan de slag te gaan met Wetenschap en Technologie. Hoe we dat doen?

Bart Alofs

Programmaleider